tirsdag 29. september 2020


 Jeg har fått all makt i Himmelen og på jorden. Gå derfor og gjør alle folkeslag til Mine disipler. Døp dem i Faderens og Sønnens og Den Hellige Ånds navn. Lær dem å leve på den måten Jeg har gitt befa-ling om. Og glem aldri: Jeg er med dere alle dager, helt til verdens ende.»»                        Matteus’ evangelium 28:19-20 

Det er ikke en lett oppgave å vinne disipler. Det er krevende. Det er slitsomt. Det kan være kjedelig og til tider smertefullt. Det er alt dette fordi det handler om relasjoner. Jesus har har ikke gitt oss en lettvint oppskrift på å forandre verden. Han har gitt oss mennesker, og sakt: Lev for dem. Elsk dem, tjen dem og vis dem veien. Lær dem å følge Jesus, og lær dem å lære andre å følge Jesus. På den måte vil dere spre evangeliet til jordens ender.

For å forstå hva dette innebærer, må vi se på Jesus avskjedsord til disiplene og til deg og meg en gang til. Vi skal altså gå ut og gjøre alle folkeslag til disipler. Så skal vi døpe dem til Faderen og Sønnens og Den hellige ånds navn. Og vi skal lære dem å holde alt Jesus befalte. Til sammen utgjør dette oppskriften på hvordan vi kan øke antallet mennesker som får del i Guds nåde, og formidler hans herlighet til hele verden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar