tirsdag 22. september 2020

Lov Herren min sjel.


 Lov Herren min sjel.

Velsign Herren, min sjel! Alt som i meg er, velsign hans hellige navn.»

Salmene 103:1 

David fortalte sjelen sin hvordan den skulle føle og hvordan den skulle respondere på evangeliet: Sjel, velsign Gud, enten du vil det eller ikke. Han sang ikke bare en pen strofe. Han snakket til seg selv og utfordret sjelen sin til å ta ansvar. Skriften beskriver denne vanen og sier: "David søkte styrke hos Herren sin Gud" 

(1.Samuelsbok 30,6). 

David trener opp sjelen sin ved å forkynne til den. David fortalte sjelen sin hvordan den skulle føle og hvordan den skulle respondere på evangeliet: Sjel, velsign Gud, enten du vil det eller ikke. Han sang ikke bare en pen strofe. Han snakket til seg selv og utfordret sjelen sin til å ta ansvar. Skriften beskriver denne vanen og sier: "David søkte styrke hos Herren sin Gud" (1. Samuelsbok 30,6). 

 En tapt kunst i kristendommen, er disiplin Istedenfor å la deg styre av humøret ditt, kulturen som stadig er i endring, menneskene rundt deg eller, enda mer tragisk, fra sosiale medier, se sjelen din i øynene og be den om å se på korset og oppstandelsen. Befal sjelen din om å prise Herren, Han som bar vekten av din synd på sine forslåtte og skadede skuldre. 

Noen ganger må du bokstavelig talt tvinge sjelen din til å se. Døperen Johannes ropte ut "Se, Guds lam, som bærer bort verdens synd!" (Johannes 1,29). Dette er et daglig bud. Vi må se! Se til korset hvor Jesus led ufattelig for en synd Han aldri begikk, slik at du kunne glede deg stort over en rettferdighet du aldri fortjente. 

Evangeliet er daglig næring for vår sjel og styrker hjertene våre. Det er mye vanskeligere å klage, synes synd på oss selv eller være fylt med angst når sjelene våre ser blodet renne nedover Kristi ansikt, det som er gjennomboret av torner. Takknemlighet bygger seg naturlig opp i hjertene våre når vi gjør dette gjennom hele dagen. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar