onsdag 17. februar 2010

Faste rett i rette tid

Jes 58,5 Er dette den faste jeg vil ha: en dag da mennesket plager seg selv, henger med hodet som sivet, kler seg i botsdrakt og ligger i aske? Kaller du dette for faste, er det en dag etter Herrens vilje?
Å FASTE BETYR Å AVSTÅ, men hva skal jeg avstå? Jeg er menneske, jeg blir sulten og må spise. Jeg trenger klær til kroppen, og tak over hode. Skal jeg fornekte behovene mine?
Jeg skal ikke fornekte, jeg skal gi. Å gi avkall på seg selv er å gi oppmerksomhet til andre enn seg selv. Faste er å la sansende være til stede i verden, med kropp og med sjel og med ånd. Faste er stillhet så Guds vilje kan komme til orde som spontane tegn (handling)i mine hender, tegn på Gud – skapt medmenneskelighet
Jes 58,6-11 Nei, slik er fasten som jeg vil ha: at du løslater dem som med urett er lenket, sprenger båndene i åket og setter de undertrykte fri, ja, bryter hvert åk i stykker, 7 at du deler ditt brød med dem som sulter, og lar hjemløse stakkarer komme i hus, at du sørger for klær når du ser en naken, og ikke svikter dine egne. 8 Da skal ditt lys bryte fram som når dagen gryr, dine sår skal snart leges og gro. Din rettferd skal gå foran deg og Herrens herlighet følge etter deg. 9 Da skal Herren svare når du kaller på ham, når du roper om hjelp, skal han si: "Her er jeg!" Når du tar bort hvert tyngende åk, når du holder opp med å peke fingrer og tale ondskapsfullt om andre, 10 når du deler ditt brød med den som sulter, og metter den som lider nød, da skal lyset renne for deg i mørket, og natten skal bli som høylys dag. 11 Herren skal alltid lede deg og mette deg i det tørre land. Han skal gi deg nye krefter, så du blir lik en vannrik hage, ja, som et kildevell der vannet aldri svikter.
Faste er den gudstjenesten jeg er på vei til når jeg går ut av kirken, Å faste er å vente litt, men ikke for lenge. Faste er å handle rett i rette tid.
Steinar A Vikestad

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar