tirsdag 6. mars 2012

NED FRA TRIBUNENE

Ned fra tribunene

1 Kor 9,23-24 Men alt gjør jeg for evangeliets skyld, så jeg selv kan få del i det. 24 Vet dere ikke at de som er med i et løp på idrettsbanen, de løper alle sammen, men bare én vinner seiersprisen. Løp da slik at dere vinner den.
Vi må ned fra tribunene, og inn på arenaen. Tilskueplassene må bli tomme i Guds forsamling. Alle må bli aktive. Nå kan ikke lengre  Guds rikes arbeide være hensatt til noen få utvalgte. Alt for lenge har tusener av kristne sittet på tribunene og betraktet kampen. Tribunene må bli tomme.

Alle må i aksjon.
Bundet i materialismen.
Men dessverre er mange kristne hjem bundet i materialismen, og de materielle ting går langt foran Guds sak. Det er rart å se hvor stor betydning slike materielle ting kan få for oss i gode tider med overflod og velstand. Men jeg har vært i land med trengsel og nød, og jeg har sett noe annet.          
Når det virkelig blir alvor med krig og nød eller forfølgelse, så mister de materielle ting sin glans.
Vårt store ansvar.  
I dag kan vi gi verden evangeliet. I dag har vi mulighetene som ingen generasjon har hatt.
Vi har ansvaret for vår generasjon. Vi må nå verden med evangeliet. Ingen har tidligere hatt slike muligheter til å nå sin generasjon som vi som lever i dag. Derfor må vi alle ned fra tribunene og til full innsats.
Bibelen sier at vårt ansvar er stort. Gud vil kreve de ugudeliges blod av vår hånd dersom vi ikke advarer dem. Vi har lenge nok sviktet hedningene og koset oss med Guds ord i våre vakre lokaler. På arenaen raser kampen, tusener har allerede gått inn i Herrens rekker for å bringe evangeliet til all skapningen.
Men det trenges tusener av nye. Tribunene må bli tomme, vi trenger ingen som tilskuer.
Herre tal, Herre tal, la en glød fra altret rense meg, Herre tal, glad jeg svarer: Her er jeg, send meg.

Steinar Vikestad.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar