tirsdag 3. desember 2019

Ta tid hvile.

Ta tid til hvile
Vi mennesker er avhengig av å hvile. Gud hvilte selv, og han kalte den syvende dagen i uka «hellig»( hvile dag ) I en hektisk hverdag er det mange  som ikke har satt av tid til hvile.
Vi mennesker er avhengig av å hvile.  Hvordan ser dette ut i våre kalendere?
Hvor seriøst tar vi Guds ord om å hvile?
Gud har behag i at vi hviler, og har skapt oss til det.
Markus 6:31-32
Han sa til dem: «Kom og vær for dere selv på et øde sted, og hvil dere litt!»
For mange kom og gikk, og de fikk ikke engang anledning til å spise.
Så dro de av sted med båt til et øde sted for å være alene.»

En annen oversettelse sier.
Etter som det var så mye folk rundt dem at de ikke fikk tid til å spise, foreslo Jesus: Kom så trekker vi oss bort til et øde sted der dere kan hvile dere litt.” Og de dro sin vei med båt til et øde sted.»

(Jesus sier) Kom til meg, alle dere som strever og bærer tunge byrder, og jeg vil gi dere hvile.

Har du noe du strever med?
Bærer du på noe som er tungt? Jesus ønsker at du skal gi det til Ham, og erfare den hvilen han har for deg!

Matteus 11:28
Kom til meg alle dere som er trette og kjemper med problemer og tunge byrder, så skal jeg gi dere hvile.
Salmene 23:2
Han lar meg ligge i grønne enger, han leder meg til vann der jeg finner hvile.»
Esekiel 34:15
Jeg vil gjete sauene mine og la dem hvile, sier Herren Gud.

PRIORITERINGER.
Mange snakker om ting de «ikke har tid til».
Man tenker at det er sant,
men sannheten er at veldig ofte at det handler om prioriteringer å sette verdiene sine i kalenderen».
Vi ønsker å bruke tiden vår på de tingene som faktisk betyr noe for oss.
Vi må tenke over hvem vi ønsker å være, og hva vi ønsker å bruke tiden på.
Vi  har kontroll over vår egen timeplan.
Men dette handler om prioriteringer.
Vi må hjelpe vær andre til å prioritere de viktige tingene.
Sett verdiene i kalenderen.

Etter et stort under, og hyllest fra en stor folkemengde er det interessant å se hvordan Jesus prioriterer tid med Gud, (eller alene-tid.)

I Johannes 6,15 står det: derfor trakk han seg bort igjen og gikk opp i fjellet, han alene"

Det hjelper ikke å bekymre seg eller stresse. Vi kan stole på at Gud har kontroll. Vi kan gjøre gode valg og prioriteringer, så må vi gi resten til Jesus.

Vi trenger pusterom.
Pusterom er rommet mellom tempoet ditt og grensen din.
Det er en rolig samtale med din beste venn.
Det er middag ved bordet.
Det er å kunne gi generøst fordi du ikke har brukt opp hver krone du har tjent. Pusterom er saktere, mindre, omprioritert liv.

se på kalenderen din og spør: Hva er en ting jeg sa ja til å være med på bare fordi jeg var redd for å gå glipp av noe eller skuffe noen ved å si nei?
Tel dine dager.
Salmene 90:12
Lær oss å telle våre dager så vi kan få visdom i hjertet!»

Efeserne 5:15-17
Pass derfor nøye på hvordan dere lever, ikke som ukloke mennesker, men som kloke, så dere bruker den dyrebare tiden godt, for dagene er onde. Vær ikke uforstandige, men forstå hva som er Herrens vilje.»

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar