søndag 26. juni 2022

Lengte etter Gud.

Utdrag fra preken av Steinar Vikestad LENGTE
ETTER GUD. Den største velsignelse kommer ikke fra Guds hender. Den kommer fra hans ansikt, ut fra et nært forhold. Nært forhold til Jesus og Den Hellige Ånd Du finner kilden til hele kraften når du endelig ser ham og virkelig kjenner ham i hans herlighet. Da sa Jesus til disiplene sine: «Hvis noen vil være mine etterfølgere, må de slutte å gå sine egne veier, og heller ta opp sitt kors og følge Meg. Den som er egoistisk og holder fast på sitt liv, skal miste det livet han har. Men den som er villig til å oppgi sitt liv for Min skyld, skal finne et rikt og meningsfullt liv. Matteus 16:24-26 Jeg vet ikke hvor mye du kjenner til Gud eller hva du har fått av ham, men han kommer til å åpenbare mer av seg til dem som også er villige til å dø fra seg selv. Mange kristne bruker mye tid på å lete etter snarveier til Guds herlighet. Vi vil ha hans hjerte uten smerte. Vi ønsker vekkelse, men vi vil ikke godta at vekkelse kommer bare når folk er sultne. Du må glemme forventninger og meninger fra alle andre omkring deg. Du må også legge til side enhver tanke eller forestilling om hva som er en normal kristendom. Gud holder på å snu opp ned på hele den såkalte kirken. Han sender ild som skal brenne vekk alt som ikke er av ham, Så du har ikke noe å miste, bortest fra dit kjøtt. Gud er ikke interessert i religiøse mennesker. Han er ute etter mennesker som vil ha tak i hans hjerte. Han vil ha mennesker som ønsker ham - som vil ha velsigneren Jesus mer enn de vil ha velsignelsen. Vi kan søke velsignelsene og leke med lekende, eller vi kan si: Hei, Far, vi vil ikke ha velsignelsene, vi vil ha takk deg. Vi vil at du skal komme nær Jesus Når Guds ryster menigheten, er det svært sannsynlig at den menigheten som stiger frem av skyen fra hans herlighet, kommer til å være helt annerledes enn det som du og jeg mener at den skal være. Vi kan risikere at noe dør i oss hvis vi våger og komme nær inntil hans herlighet, eller vi kan snu og vende tilbake til tradisjonene og tryggheten. Det betyr å forsette i religiøse loviskhet og med gudstjeneste som styres helt og fult av menneskers programmer. Berøre øynene våre, berøre hjertet og ører. Forandre oss Herre. Vi er så trøtte av måten vi er på. Vi forstår at dersom vi kan bli forandret, kan byen og hele nasjonen også bli forandret. Er du villig til å la ham komme nær? Oppskriften for vekkelse er fortsatt den samme. 2. Krønikebok 7:14 Hvis da dette folket som mitt navn er nevnt over, ydmyker seg og ber, søker meg og vender seg bort fra sine onde veier, skal jeg høre dem fra himmelen, tilgi dem syndene og lege landet.» Frelse er gratis gave, men Guds herlighet kommer til å koste oss alt. Det sultne vil finne de den alltid lengter etter. Paulus sier. Jeg jager fram mot det for å gripe det, fordi jeg selv er grepet av Jesus Kristus.

4 kommentarer:

  1. Takk for det skriver amen

    SvarSlett
  2. Fantastisk Steinar Vikestad.
    Dette er mat til oss kristene mennesker stort Amen😊

    SvarSlett